Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@00:02:38 GMT

از علی حاتمی بیاموزید

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۵۷۶۸

از علی حاتمی بیاموزید

اگر مسیر جشنواره‌های خارجی، مسیری برای معرفی محصولات دست اول سینمای ایران باشد یقینا می‌تواند کمک کند به بازار سینمای ایران، ولی پیش نیاز چیست؟ انتخاب فیلم‌های متفاوت برگزیده و سپس معرفی به جشنواره های آن طرف. آیا این روال درباره فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر به جشنواره های آن وری رفته اند، رقم خورده؟ مطمئنا خیر!
سالهاست نه آثار مخاطب‌پسند و نه آثاری که از منظر بصری واجد استانداردهای سینمایی هستند به جشنواره‌ها راه نمی‌یابند و اغلب آثاری با رگه‌های سیاسی که تصویری کج و معوج از ایران و ایرانی نمایش می‌دهند به جشنواره ها راه می یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اینکه جشنواره ها دوست دارند ایران را کاملا تار و تیره ببینند، دلیلی قانع کننده برای تن دادن به منویات آنهاست؟ باز هم پاسخ، منفی است.
سینمای ایران نیاز دارد با آثاری به جشنواره های خارجی برود که اولا ساختار سینمایی داشته باشند، یعنی هم درام درستی داشته باشند و هم از نظر فرمی، استاندارد باشند و ثانیا تصویری واقعی از اجتماع و ایران نشان دهند.
صد البته که یکی از کارکردهای هنر، نقد است ولی نقد باید دوطرفه باشد یعنی اینکه در تصویرسازی مشکلات، از تلاش‌ها برای حل مشکلات و در عین حال آبادانی‌ها سخن رود. اینکه بخواهیم فیلمی یکسویه‌نگر تولید کنیم که از ابتدا تا انتها علیه ایران و ایرانی و ریشه های شرقی است، کار عبثی است و بی فایده و فاقد نوآوری.
اگر به کارنامه بزرگان سینمای ایران از ناصر تقوایی و بهرام بیضایی تا داریوش مهرجویی و علی حاتمی نگاه کنیم، درمی یابیم که اغلب این چهره‌ها در آثار شاخص خود ابتدا سعی کرده اند مخاطب وطنی را جذب کنند و آن هم از طریق درام های موثر و تصویرسازی های غنی و بعد در بحث پیام دهی، کوشیده اند فرامکانی عمل کنند.
الان اگر سریال هزاردستان علی حاتمی را برای یک مخاطب اروپایی نشان دهید می توانید افتخار کنید به زبان بصری ویژه ای که هم از زیبایی و هم از زشتی تاریخ می گوید. این محصول مملو است از بازی های جاندار و باارزشی که مخاطب اروپایی نیز آن را تحسین خواهد کرد ولی کدام یک از آثار جشنواره ای اخیر سینمای ایران، چنین جایگاهی دارند؟؟ کدام یک از این آثار حتی یک داستان پردازی درست دارند؟ کدام یک بدعت در بازیگری دارند؟ کدام یک از منظر بصری، تجربه ای تازه به شمار میروند؟
اینکه نمی توانیم فیلم کالت تولید کنیم دلیلی بر ان نیست که به سمت تقلید از سینمایی موسوم به جشنواره‌ای برویم که اول تا آخرش پر شده از متلک دیداری یا شنیداری علیه ایران و ایرانی. آخر مگر ما ایرانی نیستیم؟ کدام ایرانی است که مشکل ندارد؟ نود درصد گرفتار مشکلات مختلف هستیم،
ولی مخاطب مشکل‌زده وقتی پای فیلمی می‌نشیند فقط تکرار مکررات مشکلات را نمی‌خواهد بلکه دوست دارد سینما ببیند؛ یک سینمای داستان‌گوی چشم‌نواز. ای کاش دست از جشنواره‌بازی برداریم و برای مخاطب ایرانی، محصول قابل قبول تولید کنیم. انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علی حاتمی هزاردستان جشنواره جشنواره ها سینمای ایران کدام یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۵۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام نمایش‌ها در مونودرام خوزستان به صحنه می‌آیند؟

ایسنا/خوزستان جدول برگزاری نمایش‌های دومین جشنواره استانی تئاتر مونودرام استان خوزستان منتشر شد.

دومین جشنواره استانی تئاتر منودرام خوزستان از ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تالار سیمرغ (پلاتو ققنوس) برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دومین جشنواره استانی تئاتر منودرام با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ایذه برگزار می‌شود.

در اولین روز جشنواره، چهارشنبه ۲۶ اردبیهشت ۱۴۰۳ پلاتو ققنوس ایذه میزبان نمایش «هزارویک شب» نوشته حمیدرضا قاسمی و کارگردانی الهه امیدوندنرگسی در ساعت ۹ صبح خواهد بود.

«قلاده‌ای برای یک سگ مرده» نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی آرمان اسمی‌پور نیز در پلاتو ققنوس ایذه ساعت ۱۱ صبح نمایش داده می‌شود.

«مرد مرموز» نوشته حسین ذولفقاری و کارگردانی صادق یوسفیان در پلاتو ققنوس باغملک ساعت ۱۶ به صحنه می‌آید.

«عروسک جنگی» نوشته کریم پزشکی‌زینت‌لو و کارگردانی حسن کردزنگنه در پلاتو ققنوس رامهرمز ساعت ۱۸ پا روی سن می‌گذارد.

«خون و جنون» نوشته حسین حبیبی و کارگردانی محسن شهبازی در پلاتو ققنوس ایذه ساعت ۲۰ دیده می‌شود.

در دومین روز جشنواره (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) «گلزخم» نوشته سیدصادق فاضلی با کارگردانی کفایت جادری ساعت ۹ صبح در تالار سیمرغ اهواز بر صحنه ظاهر می‌شود.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند «ناناتو فوبیا» به نویسندگی و کارگردانی آرش شمشیرگران را ساعت ۱۱ صبح در پلاتو ققنوس اهواز به تماشا بنشینند.

پس از آن، «آخرین سمفونی» اثری از امیر امیری به کارگردانی سلیمه ممبینی در پلاتو ققنوس اهواز ساعت ۱۶ به اجرا می‌رسد.

«بهشت حکیم‌الله» نوشته خسرو امیری و کارگردانی هاجر بشیر در پلاتو ققنوس دزفول ساعت ۱۸ اجرایی می‌شود.

پرده آخر دومین جشنواره استانی تئاتر مونودرام خوزستان روز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سینما شهرداری ایذه پایین می‌آید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاهی به فیلم هویت حاتمی‌کیا، به مناسبت بازپخش از شبکه نمایش
  • پرفروش ترین تئاترهای دولتی کدام اند؟
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • کدام نمایش‌ها در مونودرام خوزستان به صحنه می‌آیند؟
  • دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب