Web Analytics Made Easy - Statcounter

طهماسب صلح‌جو با اشاره به اینکه علی حاتمی در روایت قصه‌های تاریخی توجه ویژه‌ای به جزئیات داشت تأکید کرد که بسیاری از فیلمسازان برای ساخت یک اثر تاریخی از آثار علی حاتمی تقلید می‌کنند.

طهماسب صلح‌جو منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اثری که به تاریخ استناد می‌کند و شالوده درام خود را از تاریخ برداشت می‌کند باید ریزه‌کاری‌های بسیاری را مد نظر داشته باشد و در واقع نکات بسیاری وجود دارد که نویسنده و فیلمساز بید آن‌ها را رعایت کنند اما این به معنی پرداخت مستند و دقیق یک قصه تاریخی نیست و لازم است که هنرمند قصه‌اش را در مدیومی که انتخاب کرده به درستی تعریف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صلح‌جو خاطرنشان کرد: مسئله مهم این است که باید مشخص شود فیلم یا سریالی تاریخ را بهانه کرده تا مفاهیم دیگری را به مخاطب خود منتقل کند یا قصد دارد به نوعی تاریخ‌نگار کند. اگر فیلم قصد دارد دورانی از تاریخ را به شکل مستند و دقیق شرح دهد موظف است که پژوهشی جدی و دقیق داشته باشد؛ برخی از آثار تاریخی که با دقت روایت شده‌اند به سندی تاریخی نیز تبدیل می‌شوند و این نشان از اهمیت پژوهش و وفاداری به تاریخ در چنین آثاری است اما اگر یک فیلم قصد داشته باشد قصه‌ای دراماتیک را در برهه‌ای تاریخ روایت کند کلیاتی از آن زمان را در نظر می‌گیرد و به آن‌ها وفادار می‌ماند و همه چیز به جنس قصه و ماجرایی برمی‌گردد که مدنظر دارد اما قصه اصلی می‌تواند هیچ نسبتی با واقعیت نداشته باشد. در واقع میزان وفاداری فیلمساز به واقعیت بستگی به هدفی دارد که او در نظرش است.

وی افزود: نقدهایی که به برخی آثار تاریخی می‌شود که به تاریخ و واقعیت‌ها وفادار نبوده‌اند بیشتر مربوط به آثاری است که قصد داشته‌اند به صورت مستقیم ماجرایی تاریخی را دنبال کنند. روایت ماجرایی تاریخی نیاز به تحقیق و پژوهش و دقت به جزئیات فراوان دارد اما همانطور که پیش‌تر گفتم اثری که تاریخ را بستری برای نمایش یک اتفاق دیگر قرار داده دیگر موظف به رعایت این جزئیات نیست؛ هر چند که اگر جزئیات را هم در نظر بگیرد و قصه‌اش را پیش ببرد می‌تواند اثر جالب توجه‌تری باشد.

این منتقد در ادامه گفت: از آثار علی حاتمی هم ایراداتی می‌گرفتند و فیلم‌ها و سریال‌هایش را به تحریف تاریخ محکوم می‌کردند اما او همواره تأکید داشت که هدفش از پرداختن به قصه‌ای تاریخی آنچه که منتقدان در نظر دارند، نیست. در واقع برخی مسائل و موضوعات را در بستر قصه‌ای امروزی به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها نمی‌توان تعریف کرد و فیلمساز به همین دلیل سعی می‌کند به ماجرایی مشابه در دل تاریخ رجوع کرده و آن را بهانه‌ای برای پرداختن به موضوع مدنظرش قرار دهد و بسیاری از فیلم‌های تاریخی به همین دلیل ساخته می‌شوند.

صلح‌جو در ادامه تأکید کرد: نکته مهم دیگری که در یک اثر تاریخی می‌توان به آن توجه کرد این است که یک فیلم یا سریال در فضای تاریخی چقدر می‌تواند باورپذیر باشد. در واقع علاوه بر قصه آنچه که مخاطب می‌بیند هم باید به فضای تاریخی زمانه خود نزدیک باشد. مستنداتی برای فضاسازی وجود دارد که فیلمسازان برای طراحی صحنه، طراحی لباس، گریم و... باید به آن‌ها رجوع کنند تا آنچه که مخاطب مشاهده می‌کند بتواند باورپذیر و قابل قبول باشد. نکته دیگر دیالوگ‌ها و لحن کاراکترها است که نکته مهمی است و این مورد هم نیاز به تحقیق و پژوهش فراوان دارد. در برخی فیلم‌ها و سریال‌ها شاهد هستیم دیالوگ‌های عجیبی گفته می‌شود و وقتی دلیل را از نویسنده و کارگردان می‌پرسیم معتقد هستند که در آن زمان به همین صورت صحبت می‌کردند در حالیکه اگر به نامه‌نگاری‌های آن زمان رجوع کنید متوجه می‌شوید که اینگونه نبوده است. در واقع نویسنده‌ها باید متون موجود و نامه‌هایی که در آن زمان نوشته می‌شد را بیابند و برای کشف لحن و ادبیات آن زمان از آن‌ها استفاده کنند.

وی افزود: این نکته‌ای است که علی حاتمی به دقت به آن توجه داشت و چون او موردی بی‌نظیر بود شاهد هستیم که بسیاری از فیلمسازان به تقلید از این کارگردان هر قصه تاریخی را با همان ادبیات کاراکترهایشان روایت می‌کنند در حالیکه هر قصه فضا و لحن و دیالوگ‌های مختص خود را دارد. متأسفانه فیلمسازان ما امروز این ظرافت‌ها را جدی نمی‌گیرند و به نوعی از آن سرسری عبور می‌کنند و ما می‌بینیم که در پوشش، طراحی صحنه، قصه‌پردازی، لحن و دیالوگ‌ها هیچ دقتی نشده و فقط یک ظاهر تاریخی آن هم به تقلید از فیلمسازی دیگر وجود دارد و اثر در واقع هیچ اصالتی ندارد.

صلح‌جو در پایان گفت: علی حاتمی نمونه فوق‌العاده‌ای است. او در ساخت آثار تاریخی به جزئیات فراوانی توجه داشت و حتی برای نوشتن دیالوگ‌ها به سراغ نامه‌های موجود در آن زمان می‌رفت و حتی دیالوگ‌هایی که در فیلم‌هایش گفته می‌شد برخی مواقع از نامه‌های مکتوب گرفته شده بود که در ظاهر دراماتیک به دیالوگ تبدیل شده بودند و باقی جملات نیز بر اساس ادبیات همان نامه‌ها نوشته می‌شد. شاید در نگاه ابتدایی اینگونه تصور شود که کار تاریخی تفاوت چندانی با دیگر آثار ندارد اما وقاعاً جزئیات فراوانی وجود دارد که فیلمنامه‌نویس و کارگردان باید به آن‌‌ها توجه داشته باشد.

انتهای پیام //

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر مد برنا جو طهماسب صلح جو بسیاری از فیلم علی حاتمی دیالوگ ها نامه ها فیلم ها آن زمان صلح جو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۶۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد

ه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک که روز پنجشنبه 13 فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، از سند ثبت بافت تاریخی روستای بیابانک در فهرست آثار ملی کشور رونمایی شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن مصوب آبان ۱۳۱۱، بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷، بافت تاریخی روستای هدف گردشگری بیابانک، اثر فرهنگی تاریخی محدوده تاریخی روستای بیابانک، با قدمت صفویه و قاجاریه در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید.

حسن عربی گفت: بافت تاریخی روستا به شماره ۳۳۱۱۱ مورخ 16/۰۶/1399 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902638

دیگر خبرها

  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان (فیلم)
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان + فیلم
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • ویدیو/ ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • تغییر در قانون پیش فروش مسکن، سرمایه‌های انبوه سازان را جذب می‌کند
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد